Fitgirls

Als een olievlek verspreidt het zich binnen onze huidige maatschappij. Waar we zo vurig hopen dat het er minder worden, worden het er steeds meer. De waarheid is hard. Hoe kon deze relatief kleine groep mensen, op het eerste gezicht zo onschuldig lijkend, onze samenleving zo makkelijk penetreren en dagelijks duizenden mensen in hun greep houden met walgelijke, narcistische uitspattingen op social media. Ik heb het natuurlijk over de Fitgirls.

De Fitgirls zijn, voor eenieder die ze nog niet voorbij heeft zien komen, massaal te vinden op Instagram, Facebook en op blogsites. Ik raad het ten zeerste af om deze pagina’s vrijwillig op te zoeken, maar mocht je echt uit een gevoel van uiterste verveling en leegte even niet meer weten wat je met je leven aan moet is het wellicht de moeite waard. Zoektermen die het vinden van deze pagina’s wat vergemakkelijken zijn; #Fitgirls, #Healthy, #Personalbodyplan, #Bulking, #Fitnessinprogress, #workoutmotivation en #strongnotskinny

Het bizarre aan deze Fitgirls is dat zij als een van de weinige groepen weg kunnen komen met narcisme. Elke dag worden er talloze foto’s online gezet met bijschriften over hoe trots ze zijn op hun muscles, hun doorzettingsvermogen, hun healthy lifestyle en hun progressie. Sixpacks, biceps en niet te vergeten de before and after progressie foto’s worden zonder schaamte op Instagram gegooid en krijgen elke dag honderden positieve, ego strelende reacties van andere fitgirls uit de scene. Ik zie een enorme community die ongegeneerd hun nieuwe lifestyle propageren op social media en elkaar dagelijks bestrooien met lovende woorden om de onzekerheid voor eens en altijd bij elkaar weg te nemen. Hyves mag dan misschien verdwenen zijn, maar de R&R=Back cultuur vindt altijd zijn weg terug naar de narcistische medemens onder ons.

Daarnaast zijn negatieve reacties onder de full body selfies, spiegelfoto’s in de gym en close-up muscle pics uit den boze. Louter positieve reacties met overdreven veel complimenten en uitingen van bewondering voor de Fitgirls zijn toegestaan. Doe je dit niet, ben je een hater. Mensen die voorzichtig proberen te zeggen dat ze het niet zo mooi vinden omdat deze meisjes te gespierd en te dun zijn geworden, worden keihard met de grond gelijk gemaakt door deze licht ontvlambare community. Want Fitgirl zijn is leven. Fitgirl zijn is gezond zijn. Fitgirl zijn neemt al je onzekerheid weg door complimentjes te ontvangen uit een virtuele community, niet doorhebbende dat de rest van de wereld niet zit te wachten op die vervelende motivatiespeeches en je zestig muscle-pics per dag.

De fitgirl heeft haar levensstijl drastisch omgegooid. En dat is hun goed recht, begrijp me niet verkeerd. Maar waarom staat het omgooien van je levensstijl gelijk aan een narcistisch dagboek op social media bijhouden over die omgegooide levensstijl? Waarom mogen Fitgirls foto’s maken van hun halfnaakte lichamen en erbij zetten hoe trots ze erop zijn? Hoe trots ze zijn op hun rugspieren? Hoe trots ze zijn op hun eigen doorzettingsvermogen? Of op hun zware dieet? Waarom vissen ze nog naar complimenten en lovende woorden als ze die al dagelijks aan zichzelf geven? Een profvoetballer gaat toch ook niet elke dag pronken met zijn verbeterde traptechniek, zijn goal afgelopen weekend en zijn verfijnde kop-techniek?

Het loopt werkelijk waar de spuigaten uit. Toch ben ik geïnspireerd en bovendien gemotiveerd geraakt door de Fitgirls die mijn Instagram veelvuldig besmetten met hun motivatietalks. Daarom heb ik besloten mijn leven ook drastisch om te gooien. Een nieuwe Lifestyle is begonnen. Ik ben altijd zo laks geweest met mijn studie, maar daar gaat nu verandering in komen. Je kan me volgen onder #learningboy, wat tevens de naam van mijn net gemaakte subgroep zal worden. Ik wil er expliciet bij zeggen dat LearningBoy niet iets tijdelijks is, maar een complete lifestyle. Heb vandaag al vier hoofdstukken gelezen en pak vanavond misschien nog even een samenvatting en enkele collegeslides mee. #Learninglife #Learningboy #setyourgoals #dreamscometrue #motivation #discipline #professorinwording.

4 gedachtes over “Fitgirls

  1. Ik hoorde dat mijn bericht te grof is voor je blog? Dan mag je mij toch weleens aanwijzen wat er grof is? Ik krijg het idee dat je goed commentaar kunt leveren maar slecht tegen kritiek kunt. Slechte eigenschap voor iemand die dit soort teksten de wereld in helpt. Beetje narcistische trekjes zoals je het zelf verwoord?

    “Uiterst gevoelig voor jouw kritiek” – http://denarcist.nl/narcisme-kenmerken

    Misschien kun je voortaan beter even de betekenis van een woord opzoeken voor je jezelf voor lul zet.

    Like

    1. Hoi Jimmy, ik weet niet van wie je dat gehoord hebt maar ik vind jouw bericht verre van grof. Ik heb je bericht gelezen en vond het wat vaag en snapte niet zo goed welk punt je wilde maken, daarom heb ik er maar niet op gereageerd. Ik heb enkel mijn mening gegeven over een bepaald fenomeen, en volgens mij heb ik zeker het recht om mijn mening te uiten. Een column is altijd nét wat cynischer, grover, sarcastischer, scherper en meer aangedikt dan een normale tekst, dus ik zou je echt adviseren dit allemaal met een korreltje zout te nemen. Het zou kunnen dat dit jouw persoonlijk raakt, en dat vind ik oprecht vervelend voor je, maar probeer het niet persoonlijk op te vatten. Je beschrijft jezelf, te zien aan je pagina, als iemand die een azijnzeiker is, gevoelloos, hatelijk, onbeschoft, sarcastisch, verbitterd en spottend is. Volgens mij passen al die woorden precies in datgene wat ik in mijn tekst heb gestopt, dus ik denk dat als je eerlijk naar jezelf bent, je het eigenlijk wel begrijpt… 😉 Verder kan ik erg goed tegen onderbouwd commentaar en vind ik niet persé dat ik mezelf voor lul heb gezet met deze column. Als laatste wil ik je nog even meegeven dat je wel tegen een grapje moet kunnen, ondanks dat het jou persoonlijk raakt. Volgens mij is het grote probleem in onze samenleving momenteel dat vrijheid van meningsuiting niet door iedereen wordt getolereerd, en als ik me druk ging maken om alle berichten die mij persoonlijk raken kwam ik vele uren te kort. Fijne avond nog. Gr, Tom

      Like

  2. Zo zie je maar weer dat je niemand meer kunt geloven. Ik voel me inderdaad persoonlijk aangevallen als fanatiek sportschool vermijder. Verder bestaat er een verschil tussen reageren en bewust niet posten ‘;)’.

    Like

Geef een reactie

