Een lieve tekst

Vandaag ben ik twee jaar samen met mijn vriendin. Om deze feestelijke aangelegenheid te vieren, vroeg mijn vriendin naar een lieve tekst. Een lieve tekst, geschreven door mij, over haar. Een tekst die de uniekheid van onze relatie benadrukt, mijn gevoel voor haar op poëtische wijze vertaalt, onze onderonsjes niet meer onder ons houdt en vol met romantische metaforen staat.

Naast het zorgen voor brood op de plank en de mogelijkheid tot voortplanting, verwachten onze vriendinnen nu ook al dat we op een Shakespeare-achtige wijze onze gevoelens onder woorden brengen. Van belastingaangiften en dividend  hebben ze weinig verstand, maar ze weten als geen ander hoe ze het maximale rendement uit hun man moeten halen. Deze hoge verwachtingen komen overigens niet zomaar uit de lucht vallen. Op het internet zwerven namelijk een aantal zoetsappige teksten rond, geschreven van man tot vrouw, vol onrealistische passages en metaforen over de ontembare liefde jegens hun vrouw. Ik wilde eigenlijk geen namen noemen, maar cabaretier en begenadigd romanticus René van Meurs is een van de boosdoeners.

Met zijn vlotte pen en liefdevolle verwijzingen naar zijn vriendin heeft hij de lat voor heel mannelijk Nederland de lucht in geschoten. Lees en oordeel zelf:

“Ze kan er niet tegen als ik naar haar staar, maar ik kan niet anders. Soms ben ik bang dat ze verdwijnt als ik zelfs maar even met mijn ogen knipper. Af en toe ben ik zelfs een beetje jaloers op de kat, als ze hem oppakt en met hem rondjes door het huis wandelt. Ik wil haar met niemand delen, maar eigenlijk is ze te mooi om voor mezelf te houden. De mensen moesten eens weten.”

René, bedankt. Dit soort teksten zijn precies datgene wat we hier in Nederland niet nodig hebben. We worden uitgebuit door onze hebzuchtige vriendinnen, die geen genoegen meer nemen met romantische klassiekertjes als “je bent mooi” of “ik hou van je”. Een bos bloemen meenemen is niet meer genoeg, we moeten naar onze vrouw staren en net doen alsof we niet meer weg kunnen kijken. Uit eten gaan en de avond romantisch afsluiten met een filmpje is niet meer genoeg, we moeten voor het slapen gaan in haar oor fluisteren dat we niet meer durven te knipperen, omdat we denken dat ze anders misschien wel verdwijnt. Haar rug kriebelen is niet meer genoeg, we moeten een treurig gezicht van jaloezie trekken als ze met de kat door het huis rondwandelt. Onze jas aanbieden op een koude winteravond is niet meer genoeg, we moeten haar vervolgens met een andere man naar huis sturen omdat ze te mooi is om voor onszelf te houden. De door ons betaalde taxi die ze de volgende dag weer naar huis brengt, is wel genoeg. Dat dan weer wel.

Een lieve tekst is pas echt lief als het berust op de waarheid. We worden niet iedere dag met cupidopijlen in onze bil geschoten, onze karakters sluiten niet altijd naadloos bij elkaar aan en sommige stelletjes hebben niet eens een kat. Een lieve tekst geeft toe dat je soms twee seconde na de seks in slaap valt, niet ieder moment van de dag aan haar denkt, haar soms uit frustratie achter het behang wilt plakken en soms zou willen dat ze bij het knipperen van je ogen eventjes verdwijnt. Een lieve tekst geeft toe dat je haar soms gebruikt als afvoerputje voor al je irritaties, angsten en onzekerheden. Een lieve tekst geeft toe dat je misschien niet altijd een prins op het witte paard voor haar was. Een lieve tekst geeft toe dat je best wat vaker een ontbijtje op bed had kunnen verzorgen. Een lieve tekst geeft toe dat je andere vrouwen ook aantrekkelijk kan vinden. Een lieve tekst benadrukt haar goede eigenschappen en vergeeft haar minder goede eigenschappen. Een lieve tekst geeft toe dat je voor altijd van haar zult houden. Niet door fictieve gevoelens die het goed doen op papier, maar door oprechte waarheden.

Geef een reactie

