Knikkers in een potje

Ik loop een benzinestation binnen om wat snacks te kopen. Kom ik aan bij de kassa, staat daar een enorme pot knikkers op de toonbank. Met een briefje erop: “Raad jij hoe veel knikkers er in deze pot zitten? Reken dan af zonder te betalen!” De adrenaline joeg door mijn lijf. Ik kneep mijn ogen samen en staarde de pot een goede twee seconden aan. Toen wendde ik me tot de benzinepompmedewerker en zei: “1372. Zoveel knikkers zitten er in de pot.” Het was een gok gebaseerd op mijn twee lievelingsgetallen: 137 en 2. De medewerker, een gezette jongen van een jaar of 19, keek me vol verbazing aan. “D-dat is correct meneer”, stamelde hij.

Hoe je je op zo’n moment voelt. Onbeschrijflijk. Ik was nog nooit zo blij geweest. Niet met mijn havodiploma, niet met mijn eerste en enige winst op het open tennis toernooi voor jongens onder twaalf, niet met mijn eerste ontvangen pijpbeurt. Nee, dit moment was magistraal. Je moest die benzinepompmedewerker eens zien. Met stomheid geslagen. “Wat staat hier in de winkel”, hoorde ik hem denken. Met trillende stem vroeg hij of ik hem wilde knijpen, maar stiekem wist hij wel dat dit geen droom was. Dit was kei harde realiteit. Er stond hier een man van ongekende, ongeëvenaarde intelligentie in zijn benzinestation, waar hij al 6 jaar met veel plezier maar weinig actie werkte. Tot vandaag dan.

De benzinepompmedewerker zou deze dag niet snel vergeten, en ik ook niet. Blij als een kind liep ik het benzinestation uit. Mijn twee Snickers, KitKat Chunky en blikje Cola hoefde ik, zoals op het briefje vermeld stond, niet te betalen. Ik voelde me dankbaar. Zo ontzettend dankbaar. Dit overkomt je toch niet in een gemiddeld mensenleven?

Geef een reactie

