Varkentje

Vandaag zag ik een man een varken uitlaten. In het park. Het zijn dingen die je weleens leest of hoort, maar nooit met eigen ogen aanschouwt. Tot vandaag dan. Het was helemaal niet zo’n vreemde gewaarwording. Het lijkt precies op een man die zijn hond uitlaat, maar dan is de hond geen hond, maar een varken.

Dan schieten er meteen allerlei vragen door je hoofd. Wat doet deze verzengende hitte met het varkentje? Bezwijkt zijn roze, fragiele huidje eronder? Kan je een varkentje insmeren met zonnebrandcrème? Of wordt dat als mishandeling gezien? Varkentjes in het wild kunnen immers ook geen beroep doen op zonnebrandcrème. En dan nog iets: knort het varkentje als ik toenadering zoek, hem over zijn bolletje aai?

Heeft het varkentje al vriendschappen gesloten met andere varkentjes in het park, of is hij de enige van zijn soort die daar wordt uitgelaten?

En wat vindt het beestje er zelf van? Dat hij als hond wordt uitgelaten in het park. De kleur van zijn huid camoufleert eventuele uitingen van schaamte, maar ik kan me voorstellen dat het varkentje zich niet helemaal op zijn gemak voelt met dat strakke lijntje om zijn nek. En wat moet de eigenaar doen als het varkentje poept? Oprapen en in de prullenbak gooien, of is dat niet nodig bij een varkensdrol? Zijn hier al Kamervragen over gesteld?

En dan heb ik nog niet eens nagedacht over het sociaalpsychologische aspect. Accepteren de honden in het park het varkentje? Kijken de hondjes misschien tegen hem op? Kortom: heeft het varkentje gezag? Of maken ze hem belachelijk. Plaatsen ze neerbuigende en provocerende opmerkingen. Pesten de honden het varkentje misschien wel. Honden kunnen gemeen zijn, helemaal in groepen.

Helaas zag ik geen mogelijkheid om het baasje deze vragen voor te leggen. In een vlaag van opportunisme knipte ik de lijn van het varkentje door, zette hem achterop mijn fiets en sprintte naar huis. Ik was nog net op tijd voor de barbecue.

Geef een reactie

